DIRIGENT

Paul Dinneweth

Paul Dinneweth studeert orgel, piano, zang, muziekgeschiedenis, fuga, koor- en orkestdirectie en improvisatie aan het Lemmensinstituut te Leuven en de conservatoria van Utrecht en Den Haag. In 1991 wordt hij laureaat van de internationale improvisatiewedstrijd te Knokke-Heist. Een intens postgraduaat aan de Guildhall School of Music & Drama te Londen stimuleert hem tot een creatievere aanpak als leraar en uitvoerder. Momenteel doceert hij improvisatie en gehoorvorming aan de Luca school of Arts en het conservatorium van Antwerpen.

DIRECTIE-ERVARING

Naast de directie van diverse koren geeft hij jarenlang les aan diverse muziekacademies in Vlaanderen.

In 1982 neemt hij de leiding als dirigent bij Altra Voce, het Kortrijks Gemengd Koor, en blijft in die functie tot einde 1997. Hij wordt daarna stichter-dirigent van het Amarylis-kamerkoor uit Kortrijk en het Zeffiretti Consort uit Antwerpen. Van 2005 tot 2015 dirigeerde hij ook het koor Musica Nova uit Boom. Naast zijn rol als dirigent is hij is actief als freelance organist en als coach voor creatieve workshops.

deCHORALE

In 2002 neemt Paul Dinneweth de koordirectie van deCHORALE in handen. Hij kiest resoluut voor een dynamische en vernieuwende aanpak, met respect voor het historische fundament van dit legendarische oratoriumkoor. Door zijn innovatief artistiek leiderschap is hij erin geslaagd om deCHORALE op een hoog muzikaal niveau te tillen en bovenaan de agenda van het koorleven in Vlaanderen te plaatsen.

Het klassiek oratoriumprogramma is nog steeds de basis van het repertoire. Uitvoeringen zoals de Matthäus-Passion (Bach), Paulus (Mendelssohn), Requiem (Verdi, Brahms, Fauré, Mozart), Die Schöpfung (Haydn), Coronation Anthems (Händel) worden regelmatig uitgevoerd. Daarnaast heeft Dinneweth voortdurend aandacht voor meer hedendaags werk zoals Le Roi David (Honegger), Carmina Burana (Orff), maar ook Mirror of Perfection (Blackford) of werk van Duruflé, Jenkins, Lloyd Webber, …

​Paul Dinneweth benadrukt het belang van continue koorscholing, zowel op muzikaal als op vocaal gebied. Van koorleden wordt verwacht dat zij zich snel een partituur kunnen eigen maken, o.a. via zelfstudie aan de hand van oefenfiles. Wisselende opstellingen, geheugenwerk, elementaire ensceneringen, uitdagende programma’s en locaties maken van repetities en uitvoeringen boeiende en grensverleggende samenkomsten met een unieke sfeer, eigen aan de huidige drive binnen deCHORALE. Stemscreening en stemvorming voor alle koorleden, onder leiding van stemcoach Kristien Vercammen, naast de vaste en gedreven hand van repetitor Peter Maus, staan garant voor het succes en de unieke kwaliteit van dit befaamde oratoriumkoor.

dirigent

Paul Dinneweth